Lchf?

Jag har funderat lite kring LCHF. Jag är ganska sugen på att pröva, jag vet att jag alltid tjatar om att man ska äta "lagomt av allt" och det håller jag mig fast vid. Men jag är en sån person som vill testa nya grejer och jag älskar att pröva nya saker när det kommer till hälsa och träning. Jag pratade lite snabbt med en tjej som hade testat på LCHF ett tag och hon mådde super bra av. Hon hde gått ner vikt samt känt sig mer fit/tight. Mitt mål är absolut inte att gå ner i vikt men jag vill givetvis bli fit samt bygga muskler (och det gör man genom protein=kött) Läste på lite om LCHF och man ska skippa ris, pasta, potatis, bröd. Kolhydrater helt enkelt. Istället äter man protein, fett och grönsaker och andra saker med kolhydrater tex Havregryn, frukt, nötter, fullkorn/fiber/grahams mjöl, fullkorns pasta etc. Jag skulle vilja påstå att LCHF är en livstil och ingen diet som man håller på med i några veckor och sen slutar man. Men som sagt, jag kanske ska testa detta i en månad och sedan se hur jag mår och om jag vill fortsätta (jag älskar potatis och smörgåsar haha...) 
 
Detta är inget jag rekommenderar till folk under 18 som fortfarande växer (och man kanske inte riktigt vet vad man ger sig in på) Jag fyller trots allt 18 om några veckor så jag vet förhoppningsvis vad jag sysslar med haha. Berätta gärna om du har några egna erfarenheter!
För några månader sen...

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har nog missuppfattat vad LCHF innebär. Du ska inte bara skippa potatis, pasta och ris utan ALLT som innehåller majoriteten kolhydrater, dvs. även all spannmål (havergryn), frukt osv. Fullkornspasta är altså inte heller tillåtet.

Svar: Det är jag mycket väl medveten om. Sen så är ju frågan vad JAG vill skippa. Om jag vill äta fullkornspasta, ja men då äter jag det. Sen om det tillhör själva dieten bryr jag mig egentligen inte om. Som sagt. Ser det mer som en livsstil och fullkornspasta är ett bättre alternativ än vanlig pasta. Sedan så valde jag att inte skriva havregryn ifall jag vill äta lite gröt då och då.
Malin Åsenlund

2013-03-02 @ 22:06:05
Postat av: jannice lindell

jag äter lchf. dock inte så länge. men kan berätta av de jag vet. första vecka är jättejobbig. man blir trött,arg,humörsväningar osv. sen lättar de till då kroppen har ställt om sig. http://www.kostdoktorn.se/ denna sida är super bra!!! massor tips om träning,mat,videos osv... kram

Svar: Tack så mycket för tipsen! Kram!
Malin Åsenlund

2013-03-02 @ 22:36:42
URL: http://lovebyjannicelindell.blogspot.com
Postat av: jannice

tipsa också om åses recept bok! läs hennes blogg. där finns hennes bok. jag har den. super bra. http://56kilo.alltforforaldrar.se/

2013-03-02 @ 22:37:48
URL: http://lovebyjannicelindell.blogspot.com
Postat av: Pekka..

please kalla det inte lchf ifall du bara vill äta nyttigt :).. lchf är en diet och det är med basta(botpapi. Du väljer ett sundare sätt att leva och det stöttar jag dig till med 100%. YOU GO GIRL

2013-03-03 @ 02:46:51
Postat av: Sanna

Jag går på lchf nu. Och man får absolut inte äta havregryn, frukt, follkornspasta å allt va du skrev.
Det enda du får äta är grönsaken som växer ovan för jord. Ost, fisk, kött, korv med kött halt över 70%. Grädde, åh ja.. Jag kan rekommendera "dags att bli smal" en bok som Katrin zytomierska skrivit. Där står allt. Vad du får äta å inte äta. Samt scheman och allt om lchf.

Jag som äter lchf mår mycket bättre, och känner mig alltid lite fräschare.

Hoppas det hjälpte lite :)

2013-03-03 @ 10:06:44
Postat av: Emma

Du ska inte skippa allt med kolhydrater, då blir det farligt, utan det handlar istället om att minska på det och öka på det andra, ändra förhållandena! Sen har inte din kropp växt klart för att du är 18, tyvärr

2013-03-03 @ 12:39:36
Postat av: Maja

Jag är precis som du och har alltid sagt nej till dieter, men har faktiskt blivit sugen på lchf då det känns som att det kan vara bra för magen även, men jag tror då på att istället för att följa en diet kanse bara minska på pasta och liknande. Sen läste jag igenom de andra kommentarerna, lchf står ju för low carb high fat, jag har aldrig läst på men som jag har förstått det så handlar det inte om att utesluta kolhydrater, bara minska på det och öka på "fetterna/protein". I GI är man väl mer uteslutande vad jag har förstått:) men det skulle vara kul att höra sen om du märker av några positiva/negativa effekter:)

2013-03-03 @ 21:39:02
Postat av: mathilda

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar blir betydligt större med lchf.. då man äter så mycket fett! Bättre att äta "vanlig" mat och skippa sötsaker om man vill bli fast:-) och gärna fullkornsprodukter istället för "vanliga":) Däremot, kan man dra ner lite på kolhydrater och äta mer protein och grönsaker osv. men inte ta bort det helt, då kolhydrater är kroppens huvudsakliga energikälla:-)

2013-03-03 @ 22:16:11
URL: http://chabelle.devote.se
Postat av: Anonym

Skit i lchf funkar inte (enligt mig då) Ät "en produkters mat" typ fisk grönsaker bär kött ägg nötter frön osv...hoppa mjöl och socker.

2013-03-17 @ 21:24:05
URL: http://terezlundman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0