Q/A -Skola

Jag fick en fråga om man "jobbar ihjäl sig" på falu fri och jag tänkte ta och svara på det i det här inlägget. Det är alltså ett inlägg som kanske är mest riktat mot er som håller på att välja gymnasium (helt sjukt att det redan var två år sedan jag var där...) Jag hoppas att jag kan hjälpa några av er på vägen för när jag skulle välja så förstod jag inte mycket alls. Jag gick knappt på sk öppet hus och var inte intresserad alls, vilket jag ångrar såhär i efterhand. Så första tipset är att verkligen vara insatt. -Du ska ändå trivas där i tre år!

Jag gick, som de flesta kanske vet på en kommunal skola förra året. Och jag kan säga att det liknar högstadiet fast mer plugg. Alltså, vanliga, långa dagar, vanliga lektioner, vanlig skollunch, sådär bra lärare. (Givetvis så beror ju det på också vilken skola och vilka lärare man har!) men ja, ungefär så såg det ut. Och jag var helt okej nöjd med det. Men efter att jag fått underkänt i en kurs (har svårt för ett ämne och behövde hjälp som jag inte fick) och efter att ha tvingats läsa om en halv kurs på ett halvår, samtidigt läsa resten av kursen eftersom att vi inte hade lärt oss något utav våra förra lärare så kändes det skit. Jag har liksom inte ens fått mina betyg från ettan. Dom skickade ut betygen till alla förutom till mig och Sanna som bytte, vilket var skumt. Så jag vet inte vad jag har för betyg i ettan...! I tvåan bytte jag alltså till en friskola.

Jag vet att det kan låta skrämmande och nytt med friskolor eftersom att många påstår att man måste ta så mycket ansvar själv osv. Speciellt med Falu Fri, minns när jag gick i åttan och tänkte ”aldrig falu fri, där får man plugga ihjäl sig” men så är det verkligen inte. Jag tycker att jag har utvecklats jättemycket och blivit mer framåtriktad som person. Lärarna bryr sig oerhört mycket om en, vilket jag faktiskt aldrig har känt förr. Vi har helt vanliga lektioner, vi har genomgångar. Precis som alla andra. Det enda som skiljer sig är förmodligen att vi ofta har ”handledning” när vi väl håller på med något (tex uppsats, rapporter osv) och vad innebär handledning? Jo, att man kan gå till läraren OM man behöver hjälp. Annars så kan man helt enkelt plugga själv, i skolan. Ja, vart man vill!

För mig är det en självklarhet att ta ansvar för mig och för min skolgång. Det är faktiskt ett grymt sätt att ”kliva in i den vuxna världen” (Gud så töntigt det lät lol) Sedan så vill jag inte påstå att man får ta allt ansvar själv. Jag har givetvis lärare som jag kan fråga och givetvis en mentor (vilket jag typ inte hade på min förra skola, vi bytte nämligen lärare väldigt mycket) Jag går alltså på Falu fri. Jag har verkligen inte långa dagar vilket är grymt skönt. Men mitt schema är faktiskt ganska individuellt då man själv kan boka in möten, lektioner osv. Jag ljuger inte om jag säger att jag inte har haft ett enda prov den här terminen. Jo, två stycken i matte men det är väl det enda man man göra för att visa sina kunskaper också. (Samt slutprov i tyskan) Jag, som hellre skriver uppsatser, noveller osv tycker att det är hur skönt som helst då jag inte alls gör lika bra ifrån mig som på ett prov. Men här är det ju också väldigt individuellt och hur man är som person.

En annan sak som jag tycker är väldigt bra med falu fri är att dom verkligen tänker på elevernas bästa. På kommunal skolorna så förmodar jag att det som gäller där är att spara pengar. Vi har tex individuella val där man kanske är 6 personer i en grupp medan på min förra skola så la dom ner kursen eftersom att för få sökte.

På min skola så är vi uppdelade i olika grupper så att vi får olika rum. Jag och några tjejer delar till exempel på ett rum där det finns soffa, fåtöljer, bord, stolar och så får vi inreda (näst intill) hur vi vill. Detta är faktiskt underbart. Förstår ni hur skönt det är att komma till skolan och krypa ner i en fåtölj med filt och plugga istället för att sitta i ett kallt klassrum. Men givetvis, även vi har obligatoriska lektioner. Men det är liksom vårt rum där vi befinner oss när vi inte har lektioner (eller eget arbete)

Vi äter på restaurang Gastronomen, underbart god mat (om man ska jämföra med kommunalt hehe) vi har även ett eget kök på skolan så man kan ta med egen mat om man vill värma på eller lägga något i kylskåpet. Något annat vi har som är underbart bra är FC eller First Class som det heter. Det är ett program på datorn där alla har sin mejl, anslagstavla (där man kan kolla matschemat osv) arbetsboxen (där man skickar arbeten) osv. Det är även där man har schemat, där kan man se om lektioner är avbokade eller har bokats, man kan som sagt även boka lektioner eller möten själv med vem som helst på skolan. Uppskattar verkligen FC då det är något man kollar dagligen och det får en att ha koll över läget. Kort och gott så tycker jag nog faktiskt att man ska välja friskolor överlag. Jag kan inte säga att jag är någon expert men jag har ju upplevt både kommunalt och friskola och detta är lite om vad jag tycker och tänker. Hoppas att ni är nöjda med svaret!

Förövrigt så har Falu fri öppet hus imorgon så det är bara att komma förbi runt 18.00!

 

 

Mitt schema för terminen. Inte så farligt alltså! Egentligen skulle jag ha varit ledig på onsdagar,men eftersom att jag läser om ettans matte och rester av idrottskursen från ettan (Lugnet hade ju ettans kurs ÖVER ett år!?) så är jag tvungen att gå till skolan iallafall på onsdagar. Först blev jag sjättesur men i efterhand kom jag på att det inte alls var så farligt att sluta 10:30 haha:)
 
 

Kommentarer
Postat av: EMMAS!

ser ju ut som ett bra schema:D

2013-01-14 @ 14:40:36
URL: http://eemma.se/
Postat av: Jennifer Prästjons

vart

Svar: kungliga högskolan=P
Malin Åsenlund

2013-01-14 @ 15:29:41
URL: http://jenniferprastjons.blogg.se/
Postat av: Frida

Riktigt bra inlägg om skolan!

2013-01-14 @ 19:36:29
URL: http://hedenskog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0